Jdi na obsah Jdi na menu
 


A. Jefimov-železný maršál.

1. 5. 2011
  efimov1o.jpg
  Na sklonku války 2. 5. 1945 se odehrál jeden z posledních letů kapitána Jefimova. Podél silnice směřující z Melzaku do Brownsburgu se právě přesunuje německá tanková kolona, Jefimov se v čele své skupiny vrhá na svou kořist a po úspěšném boji, přivádí svůj tým beze ztrát zpět na základnu, na místě bitvy, zůstává v plamenech 6 tanků, 2 polní děla, 2 obrněné transportery, 4 nákladní vozy a 40 mrtvých vojáků a důstojníků.
 
  Hrdina SSSR A. Jefimov vstoupil do války po studiu letecké školy v červenci 1942 jako 19-ti letý, stal se navigátorem a později velitelem pluku. Podstoupil 222 bojových letů, z toho 47 bylo průzkumných, podle oficiálních čísel, má na svém kontě nejvyšší počet zničených letadel, ze všech ruských pilotů, celkem 85 letounů Luftwaffe zničených na zemi, 7 letounů sestřelil ve vzdušných soubojích (s Luftwaffe se ve vzduchu střetl celkem 53-krát), tím dosáhl další prvenství, mezi piloty Il-2. Dále je třeba počítat velké množství zničené pozemní techniky při pozemních útocích.

efimov_raport.jpg

  Pilot Jefimov přijímá hlášení o technickém stavu svého stroje.
 
  Malého Sašu, narozeného 6. 5. 1923, budoucího maršála letectva SSSR to už od dětství táhlo k letadlům, navzdory svému otci, který jej směroval k pokračování v rodinné tradici práce u železnice, si Alex prosadil únik "na oblohu". Saša se ve škole věnoval letecké modelařině, a na střední škole, po teoretickém výcviku absolvoval první plachtění. 18. 8. 1938 se mladý Jefimov na kluzáku C-4 poprvé zvedl do vzduchu. Po Vorošilovgradském klubu létání, přestoupil v květnu 1941 na stejnojmenou školu vojenských pilotů, kterou dokončil v těžkých časech v červenci 1942, následně byl okamžitě poslán na frontu ke 198. SHAP (součástí 233. SHAD), měl štěstí na zkušené bojové učitele a mohl tak plně rozvinout útočnou techniku na svém Il-2.
 

efimov_il2_198shap.jpg

Il-2M ze stavu 198. SHAP, stroj velitete letky A. Jefimova.
 
  13. 7. 1943 jeho nepočetnou skupinu vracející se z mise, napadlo 13 Bf-110 a 4 Fw-190, v následném boji zemřel jeho velitel a učitel v boji kapitán Malinkin, Efimov se dokázal z boje vrátit a s sebou si přivezl svůj první "skalp" v podobě sestřelu Bf-110, ještě ten samý den byl jako 20-ti letý jmenován velitelem letky, později navigátorem a velitelem pluku (byl povýšen  na kapitána). Často prováděl nebezpečný průzkum a přinášel zpět velmi cenné snímky, pod jeho vedením vyrostlo mnoho velmi úspěšných pilotů. Z boje se mnohdy vracel s velmi poškozeným letounem, ale nikdy nebyl sestřelen, ani nemusel provádět žádné vynucené přistání. První bojový let provedl na nádraží Osuga Kalinin a poslední bitvu absolvoval 5. 5. 1945 na baltský přístav Svinowjscie.
 

efimov2l.jpg

Maršál letectva A. Jefimov na vrcholu své úspěšné kariéry.

  
  Po válce to Jefimov "dotáhl" až na samý "strop", v roce 1975 se stal maršálem letectva SSSR, velitelem vzdušných sil SSSR a náměstkem ministra obrany.
 
saldy
.
.
.
.
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA