3. čs. Bitevní letecký pluk
Po okupaci Podkarpatské Rusi Maďarskem v březnu 1939 a východních oblastí Polské republiky Sovětským svazem v září 1939 uprchlo přes takto vzniklou sovětsko-maďarskou hranici do SSSR několik tisíc Rusínů, kteří byli odhodláni bojovat proti okupaci své země. V SSSR však byli pro nedovolené překročení hranic odsuzováni k několikaletým pobytům v táborech nucených prací GULAGu.
V době útoku Německa na SSSR v červnu 1941 se na sovětském území nacházelo ještě 88 čs. vojáků z bývalého Legionu Českého a Slovenského z Polska. V prosinci 1941 získala čs. armáda objekty kasáren v Buzuluku. Náčelník československé vojenské mise, plukovník Heliodor Píka, vyvinul velké úsilí, díky kterému se mu podařilo osvobodit čs. občany z táborů GULAGu, kteří byli zařazeni do čs. jednotky. Od 15. 7. 1942 začala čs. jednotka užívat název l. čs. samostatný prapor v SSSR. Dne 30. 1. 1943 prapor odjel na frontu a od 3. do 13. 3. byl nasazen do obrany na řece Mža, u Sokolova, jižně od Charkova.
Rozšířením praporu vznikla 12. 6. v Novochopersku 1. československá samostatná brigáda v SSSR, která byla 5. a 6. 11. 1943 nasazena do operací při osvobození Kyjeva, ve dnech 1. až 3. 1. 1944 do bojů u Rudy a Bílé Cerekve a ve dnech 16. až 28. 1. do boje u Žaškova.
Především z bývalých příslušníků slovenské armády, kteří se dostali do sovětského zajetí, byla 19. 1. 1944 v Jefremově vytvořena 2. čs. samostatná paradesantní brigáda v SSSR a 10. 4. bylo z obou brigád v Sagaduře zahájeno formování 1. čs. armádního sboru. Sbor 19. 5. rozšířila 3. čs. brigáda v SSSR a 1. 8. též 1. čs. samostatná tanková brigáda v SSSR. Z čs. letců, přepravených z Velké Británie, byla 3. 5. v SSSR vytvořena 128. čs. samostatná stíhací peruť, reorganizovaná 1. 6. na 1. čs. stíhací letecký pluk v SSSR.
Po vypuknutí povstání na Slovensku byl 1. čs. armádní sbor nasazen do Karpatské ofenzívy v Dukelském průsmyku. 1. čs. stíhací letecký pluk v SSSR byl od 17. 9. do 27. 10. 1944 nasazen na povstaleckém území, a po krátkém nasazení na frontě byla ve dnech 25. 9. až 25. 10. na Slovensko přesunuta letecky také 2. čs. samostatná paradesantní brigáda v SSSR. V Dukelském průsmyku vstoupil 1. československý armádní sbor v SSSR 6. 10. na území Československa. Po porážce povstání na Slovensku postupoval 1. československý armádní sbor v SSSR až do konce války údolím Váhu na Slovensku a v květnu 1945 vstoupil na Moravu u Vsetína.
Posílením o slovenské letce byl čs. letecký pluk 25. 1. rozšířen na 1. čs. smíšenou leteckou divizi v SSSR se dvěma stíhacími a jedním bitevním plukem a zejména z branců, odvedených na Podkarpatské Rusi, 10. 2. vznikla 4. čs. samostatná brigáda 1. čs. armádního sboru. V březnu a dubnu 1945 byly 1. čs. stíhací a 3. čs. bitevní letecký pluk 1. čs. smíšené letecké a 1. čs. samostatná tanková brigáda v SSSR nasazeny do bojů u Ostravy a Opavy.
3. čs. Bitevní letecký pluk
velitel
mjr. Mikuláš Guljanič
zástupce velitele
kpt. Belo Kubica
náčelník štábu
škpt. Antonín Navrátil
mjr. V. S. Solomachin
velitelé perutí
npor. Osvald Fencl (1. peruť)
kpt. Jozef Nižňanský (2. peruť)
kpt. Mikuláš Šinglovič (3. peruť)
oficiální vznik: 25.01.1945 (formován od 30.10.1944)
bojeschopný: 14.04.1945
podřízenost: 1. československá smíšená letecká divize
velitel: mjr. Mikuláš Guljanič
výzbroj: Iljušin Il-2 M
bojové nasazení: Ostravská operace
bojové výsledky a ztráty: 284 vzletů, 1 sestřelený FW-190 (zasažen střelcem), a zničení mnoha pozemních cílů. 2 havárie, 1 při cvičném letu, 1 při startu k bojovému letu. 3 sestřely Flakem při bojovém letu, stalo se tak 19, 20 a 28 dubna 1945.
Bitevní Il-2 M, vystavený v leteckém muzeu Praha-Kbely, pochází z výzbroje 3. bitevního pluku ze sestavy 1. československé smíšené letecké divize v SSSR. V době Ostravské operace byl 20. dubna 1945 zasažen protiletadlovou obranou. Jeho posádka ve složení pilot poručík Karol Novotný a střelec četař Ladislav Leng s ním nouzově přistála mezi frontovými liniemi, odkud byl po posunutí fronty v rozebraném stavu převezen zpět k pluku. Po skončení války sloužil v československém vojenském letectvu až do roku 1948. Poté byl předán do Národního technického muzea. Letoun byl nalezen v těžce poškozeném stavu na letišti Praha-Kbely v roce 1966. Po renovaci ve vojenských opravnách v Líních byl vystaven. V letech 2005-2006 se podrobil další, velmi důkladné opravě u firmy BMZ Air Service a byl opatřen autentickým zbarvením z doby služby u 3. čs. bitevního pluku.
Renovovaný Il-2 M československé jednotky je nelétající exponát.
Při osobním setkání, působí Il-2 mohutným dojmem
saldy
IL-2
(Tomáš Jánský, 26. 2. 2012 11:40)